انواع خوراکی مضر برای خوردن قبل از خواب

انواع خوراکی

شاید خیلی وقت‌ها به این موضوع دقت نکنیم که خوراکی هایی که قبل از خواب می‌خوریم، ممکن است فیزیک بدن ما و حتی خواب‌مان را به هم بریزند. در این گزارش دو قسمتی قصد داریم تا ۵ خوراکی بدی که قبل از خوابیدن باید از خوردن آنها اجتناب کنیم را به شما یادآوری کرده و در عین حال ۵ گزینه مناسب را به عنوان جایگزین به شما پیشنهاد کنیم. قطعا وقتی قبل از خواب، خوراکی های نامناسبی می‌خورید، سر و صدای شکم‌تان در می‌آید. شاید خیلی وقت‌ها خودمان هم بدانیم که با خوردن فلان خوراکی، شکم‌مان را شوکه می‌کنیم ولی کار خودمان را انجام می‌دهیم. اما با رعایت چند نکته ریز، می‌توانیم به بدن مان و به ویژه دستگاه گوارش‌مان کمک زیادی بکنیم.

قبل از خواب خوراکی های حاوی شکلات تلخ نخورید!

در سال‌های اخیر مصرف شکلات تلخ افزایش چشمگیری یافته. چرا که اعلام شده که شکلات تلخ حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به بدن در مسیر مقابله با برخی بیماری‌ها کمک می‌کند. اما توجه داشته باشید که بهتر است که شکلات تلخ را در طول روز مصرف کنید و نه در ساعات پایانی روز. شکلات منبعی غنی از کافئین و تئوبرومین است که سیستم عصبی شما را شارژ کرده و شما را ساعت‌ها بیدار نگاه می‌دارد. این درحالی است که استراحت خوب شب هنگام، می‌تواند به شما در داشتن فیزیکی ایده آل کمک زیادی کند. در هنگام شب است که عضلات به استراحت می ‌پردازند و در همان هنگام است که بدن هورمون های آنابولیکی مثل تستوسترون و هورمون‌های رشد را ترشح می‌کند و مصرف موادی مثل شکلات تلخ، مانع از خوابی راحت می‌شود و بدین ترتیب به بدن آسیب می رسد.

عکس شکلات

به جای شکلات چه بخوریم

بهتر است تا به جای شکلات، Carob Chips (چیپس خرنوب) بخورید؛ این خوراکی خیلی شبیه به تکه های کوچک شکلات است ولی در حقیقت از پودر درخت خرنوب تهیه می‌شود که طعمی شبیه کاکائو و کمی سبک‌تر از شکلات است. این درخت بیشتر در سواحل دریای مدیترانه رشد می کند و برای تهیه این چیپس، میوه این درخت تهیه و خشک شده و سپس به حالت پودر در می آید. طعم این پودر شبیه شکلات تلخ است و مزیتی که نسبت به آن دارد این است که کافئین ندارد و در نتیجه بی‌خوابی به همراه نخواهد آورد. خرنوب هم مثل شکلات تلخ، خاصیت آنتی اکسیدان بالایی دارد.

 عکس پف فیل

 قبل از خواب، غلات بسته بندی شده نخورید.

چه کسی هست که قبل از خواب از خوردن یک کاسه خوراکی غلات صبحانه لذت نبرد؟ اما اگر می‌خواهید بدنی روی فرم و آماده داشته باشید، باید این عادت را ترک کنید. مشکل اکثر غلات بسته بندی شده این است که آنها مملو از شکر هستند و به راحتی قند خون‌تان را بالا می‌برند. مصرف دیر هنگام این محصولات، آن هم در زمانی که متابولیزم بدن‌تان کم شده باعث می‌شود تا قندخون‌تان به یک باره بالا رفته و این باعث انباشت قند و بر هم خوردن تعادل بدن می‌گردد.

به جای غلات بسته بندی چه بخوریم

گزینه پیشنهادی ما برای جایگزینی مصرف دیرهنگام این غلات، خوردن پاپ کورن است. البته پاپ کورن خانگی. چرا که پاپ کورن‌های صنعتی خودشان بمب کالری هستند ولی پاپ کورن خانگی، خیلی سالم‌تر است. کربوهیدرات نهفته در پاپ کورن که سرعت هضم پائینی دارد در انتقال آمینو اسید به مغزتان کمک می‌کند و این در پیشبرد کارهای بدن در هنگام خواب نیز کمک‌رسان است. خیلی از متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که قبل از خواب، موادی با کالری بالا مصرف نکنیم. پس پاپ کورن که سه فنجان آن روی هم ۹۳کالری دارد، گزینه ایده آلی است.

سعی کنید که پاپ کورن را خودتان تهیه کنید و به سراغ پاپ کورن‌های آماده و حتی پاپ کورن‌های بسته بندی که در داخل ماکروفر منزل تهیه می‌شوند نروید. چرا که این خوراکی ها حاوی روغن‌های ناسالم و مواد شیمیایی هستند.

شاید خیلی وقت‌ها به این موضوع دقت نکنیم که چیزهایی که قبل از خواب می‌خوریم، ممکن است فیزیک بدن ما وحتی خواب ما را به هم بریزند. در این گزارش دو قسمتی قصد داریم تا ۵ خوراکی بدی که قبل از خوابیدن باید از خوردن آنها اجتناب کنیم را به شما یادآوری کرده و درعین حال ۵۵ گزینه مناسب را به شما پیشنهاد کنیم. این بخش دوم و پایانی این گزارش است:

قبل از خواب بستنی نخورید!

اکثرا بستنیها، حاوی موادی تاثیرگذار هستند! بیشتر مدل‌های بستنی مملو از قند هستند که می‌توانند منجر به افزایش وزن شما شوند. حجم چربی در بستنی هم باعث می‌شود تا سیستم گوارشی شما مجبور به اضافه کاری شود و این هم می‌تواند برخواب شما تاثیر بگذارد و بدین ترتیب بدن شما فرصت کافی برای استراحت و درکردن خستگی ناشی از فعالیت‌های روزانه تان نخواهد یافت. به علاوه برخی مدل از بستنی ها، روکش شکلاتی دارند که کافئین موجود در آن شکلات ها، خوابیدن را برای شما سخت تر هم می‌کند.

به جای بستنی چه بخوریم؟

پنیر کم چرب به همراه دانه های چیا

پنیر کم چرب، مملو از پروتئین است و هضم آن به آرامی صورت می‌گیرد. بدین ترتیب با مصرف پنیر کم چرب به بدن‌تان کمک می‌کنید تا با سرعتی ثابت آمینو اسید که برای ساخت عضله به آن نیاز دارید، بسازد. دانه‌های چیا هم فیبر زیادی دارند و ریختن آن روی پنیر باعث می‌شود تا این دانه ها حالتی ژله ای پیدا کنند.

لازم به ذکر است که در ایران گاهی دانه های چیا را با تخم شربتی اشتباه می‌کنند. اما باید دانست که این دو، متفاوت از یکدیگرند

قبل از خواب چوب شور نخورید!

می‌دانم که مقاومت در برابر چوب شورهای ترد و خوشمزه، کار سختی است ولی باید بدانید که با خوردن این نوع خوراکی ها، آن هم قبل از خواب، به بدن‌تان ظلم بزرگی کرده اید. واقعا این چوب شورها، فرق زیادی با چیپس‌های چرب ندارند. مشکل چوب شورها در این است که آنها با بهره گیری از آرد پروسس شده سفید تهیه می‌شوند که شاخص قندخون بالایی دارد. خوردن چوب شور قبل از خواب، باعث می‌شود که در هنگامی که متابولیسم بدن تان کم است، مواد نامناسب در بدن انبار شوند و افزایش ناگهانی میزان قند خون، می تواند الگوی خواب سالم را نیز برهم بریزد. شاید شما با دانستن این نکته، باز هم نتوانید در مقابل چوب شورها مقاومت کنید، ولی قطعا با دقت و احتیاط بیشتری به سراغ آن‌ها رفته و تا ته بسته را نخورید.

به جای چوب شور چه بخوریم؟

اسنک جلبک. این خوراکی فقط برای تهیه سوشی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و در عین حال طعمی دارند که شما را جذب خودشان می‌کنند. ده برگه این اسنک تنها ۳۰ کالری دارد و در نتیجه با خوردن آنها عذاب وجدان نمی‌گیرید.

خوردن شیر

قبل از خواب ماست میوه ای نخورید!

اگر قبل از خواب ماست میوه ای بخورید، به بدن‌تان ظلم بزرگی کرده اید و قند فراوانی را وارد بدن‌تان نموده اید. خودتان هم خوب می‌دانید که این قند زیادی برای فیزیک بدن‌تان خوب نیست، به ویژه در ساعات پایانی روز. ما هم می‌دانیم که ماست‌هایی با طعم بلوبری، توت فرنگی و هر میوه دیگری خوشمزه است ولی این اسانس های خوراکی ، قندی به مراتب بیشتر از خود میوه واقعی دارند.

به جای ماست میوه ای چه بخوریم؟

ماست ساده با ترکیب عصاره وانیل انتخاب به مراتب بهتری است. از جمله مزایای خوردن ماست ساده این است که این  خوراکی ، پروتئین زیادی برای ساخت عضلات را دارد و قند زیادی هم ندارد. شما می‌توانید به سراغ ماست یونانی یا ماست ایسلندی بروید که حجم پروتئین بیشتری هم دارند. در عین حال می‌توانید از طعم دهنده‌های خوراکی بدون کالری وانیل هم استفاده کنید تا ماست‌تان بیشتر طعم یک دسر خوشمزه بدهد تا یک میان وعده سالم.

 

About The Author

Related posts

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *